Handleiding / Hoe zoeken

De archiefbank doorzoeken kan op drie manieren:

 

Vrij zoeken

Deze manier van zoeken sluit aan bij zoekopdrachten in zoekmachines zoals Google. U geeft één of meer zoektermen in (bv. een familienaam, voornaam, plaatsnaam, jaartal).

Indien u niet zeker bent van de zoekterm kan u een deel van de zoekterm invullen in combinatie met een sterretje (*) aan het begin en/of midden en/of einde van de zoekterm.

Deze manier van zoeken werkt enkel bij bronnen waar metadata aan zijn toegevoegd. Op dit moment is dit enkel het geval voor de Gazette van Diest.

 

Uitgebreid zoeken

U kunt De functie uitgebreid zoeken maakt het mogelijk om een meer specifieke zoekopdracht te doen binnen een bepaalde bron. Zo kunt u zoeken in geboorteakten, huwelijksakten en overlijdensakten.

Vervolgens heeft u de mogelijkheid om de velden naam, voornaam, datum, gemeente en/of de naam van de ouders in te vullen.

Net zoals Vrij zoeken, is deze manier van zoeken enkel mogelijk wanneer er extra metadata aan de bronnen zijn toegevoegd. Op dit moment is het niet mogelijk om de akten van de burgerlijke stand op deze manier te doorzoeken.

 

Bladeren in de boomstructuur

De boomstructuur is zichtbaar in de linkerkolom van de archiefbank. Door op een pijltje te klikken of te dubbelklikken op de naam van de bron, opent zich een lager gelegen niveau binnen de boomstructuur. U kunt op de pijltjes blijven doorklikken tot u op het niveau van de afbeelding uitkomt.

Voor de bevolkingsregisters en de akten van de burgerlijke stand zijn gescande indexen voorhanden. Via deze indexen kan u een persoon opzoeken en de verwijzing naar het register waarin de akte van deze persoon is opgenomen. Via de boomstructuur kan u dan naar de betreffende akte navigeren.

 

Raadplegen van zoekresultaten

Zoekresultaten raadplegen kan door op de gewenste link te klikken. Deze verwijst u door naar een individuele akte. U kan de zoekresultaten ook verfijnen door het type bron te selecteren dat u wenst te raadplegen (bv. geboorteakte, huwelijksakte, overlijdensakte) en de periode (van… tot…).

 

Downloaden of afdrukken

Een bestand downloaden kan door in de rechterbovenhoek op het icoontje “downloaden” te klikken:

Indien u een bepaald bestand wilt afdrukken, klikt u rechtsboven op de knop “Akte printen”. Om het beste resultaat te bekomen, kan u eerst het afdrukbereik afbakenen door in de rechterkolom te klikken op “Kies printzone”. Vervolgens verschijnt er een rood kader op het scherm dat u naar wens kan aanpassen. Daarna klikt op de knop “Akte printen”.

 

Mijn dossiers

Wanneer u zoekresultaten wilt opslaan kan dit in “Mijn dossiers”. Zo kan u bijvoorbeeld dossiers aanmaken m.b.t. een familielid of een thematisch onderzoek. U kan ervoor kiezen om bestanden of beelden op te slaan in een mapje om ze makkelijk en snel bij de hand te hebben wanneer u ze wil raadplegen. Wanneer u een afbeelding wilt bewaren in een dossier kan dit door te klikken op het icoontje “Bestand toevoegen aan mijn dossier”. Vervolgens geeft u zowel de afbeelding als het nieuwe dossier een naam en klikt u op bevestigen. U kan een afbeelding ook toevoegen aan een reeds bestaand dossier. Daarna wordt het dossier bewaard in uw dossiers en kan u het nadien raadplegen.

 

Raadplegen, wijzigen en verwijderen

Om bewaarde bestanden te raadplegen klikt u op “Mijn dossiers”. Vervolgens verschijnen de door u bewaarde dossiers. U kan deze raadplegen, wijzigen of verwijderen.